FKFK » Autó » Autómárkák, autólogók és történeteik
Autómárkák, autólogók és történeteik

Autómárkák, autólogók és történeteik

3 701 Megtekintés

Miért pont oroszlán van a Peugeot elején? Mit jelent a Škoda emblémája? A Renault orrán díszelgő logó honnét ered? Ezek a kérdések nem biztos, hogy felvetődnek bennünk, mikor elhalad mellettünk egy autó, és csak úgy megjegyezzük magunknak, hogy ez a Peugeot, vagy éppen Renault milyen szép, vagy mennyire sportos. Pedig egy autó márkajelzése is ered valahonnét, nem csak úgy véletlenül biggyesztettek rá a gyártók valamiféle jelet, hogy megkülönböztessék más cégek gyártmányaitól.

Škoda  logója 2011-es évben vette fel ma ismert formáját. A krómozott, valamint fekete szegélyű, kör alakú formában levő Škoda – zöld szárnyas nyíl a felette levő márkafelirattal több változáson is átment 1923 óta, amikor első ízben levédésre került. A legelső szárnyas nyíl logó 1915 és 1920 közt készülhetett a Škoda gyár akkori kereskedelmi igazgatójának, Maglié ötletének alapján, akit feltehetőleg indiai származású szolgája inspirált, miután a szárnyas nyíl motívumot egy körcsatos, öttollas indián fej ihlette.

Az 1899-ben megalapított Renault gyár autói első emblémaként az alapítók keresztneveinek kezdőbetűjéből álló kompozíciót viselték, de ez a logó mindössze hat évet élt meg. Második alkalommal már inkább autóhoz illő jel került a Renault gépjárművekre, egy autógumit és fogaskereket egyszerre megidéző keretbe egy korabeli versenyautó került, jelezvén az autóversenyzésben való sikeres részvételét a Renault-nak. Az első világháború után ez a logó is feledésbe merült, és egy ideig körbe zárt tank díszelgett a Renault autókon. 1923-ban már a negyedik Renault logó jelent meg, melyben immár a név is feltüntetésre került. A mai ismert forma, a gyémántot idéző rombusz 1925-ben tűnik fel először, és ezt tölti meg tartalommal Vasarely az elhivatott művész, amikor 1972-ben a tervezők sorába lépve a végtelenséget sugalmazó, ma ismert alakzatként megtervezi a Renault emblémáját. Ezen a logón utoljára 1992-ben módosítottak, így díszeleghet ma az utcákon közlekedő Renault autókon a háromdimenziós hatást keltő, krómozott rombusz.

A Peugeot logó története 1850-ig nyúlik vissza, amikor a gyár megbízott egy ötvöst, hogy készítsen olyan emblémát, amely egyszerre  jelképezi a megbízhatóságot, a minőséget, az erőt, a hosszú élettartamot. Ez a logó, ahol az oroszlán mind a négy lábát a talajon tartotta, mancsai alatt pedig egy nyíl volt látható, az első osztályú gépkocsikat díszítette. 1927-ben a nyíl helyett a Peugeot felirat került az oroszlán talpai alá. A ma jól ismert logó, a két lábon álló oroszlán majd száz évvel később, először 1950-ben tűnt fel, bár még nem a mai sematizált formában. Egy évtized múlva egy pajzsra helyezett, nagy sörényű oroszlánfej, felette Peugeot felirattal lett a védjegye a márkának. 1980-ban pedig újra visszakerült a mai Peugeot-ról visszaköszönő “alvajáró oroszlán”.

Szólj hozzá