FKFK » Szépség » Ökodivat, mert számít mit viselünk!
Ökodivat, mert számít mit viselünk!

Ökodivat, mert számít mit viselünk!

2 037 Megtekintés

Az “öko” szó, mint előtag igen divatos lett már jó ideje, hiszen a környezetvédelem elkötelezett hívei mellett ma már egyre többen ismerik fel annak jelentőségét, hogy mennyire fontos Földünk védelmefőként saját magunktól. Az “öko” kifejezés jelentését tekintve arra utal, hogy ha egy szó elé odaillesztik, akkor ezzel arra szeretnék felhívni a figyelmet, hogy az adott termék, szolgáltatás, használati tárgy kevésbé ártalmas a környezetre.

Sokakban azonban az ökodivat szó hallatán felvetődik a kérdés, hogy mitől is tud környezetbarát lenni a ruházkodásunk? A válasz nem is olyan bonyolult, mint ahogy azt első hallásra gondolnánk. A divat akkor kaphatja meg az öko jelzőt, ha fenntartható termékeket állít elő, miközben figyelemmel van a fogyasztók egészségére, és mindemellett a gyártás folyamatában résztvevők megfelelő munkafeltételek révén méltányos bánásmódban részesülnek. Közelebbről megszemlélve a kérdést látható, hogy az ökodivat körébe sorolt termékek a fogyasztók egészségének védelmét úgy szolgálják, hogy előállításukkor bioalapanyagokkal dolgoznak, melyek rovarölő-szerekkel nem érintkeznek. Emellett a ruhák elkészítéséhez igénybe vett anyagok festéséhez veszélyes kémiai anyagok szintén nem kerülnek felhasználásra. A biolapanyagok mellett gyakorta újrahasznosított, újra felhasznált textíliákból készülnek az ökodivat termékei.

Az ökodivat a biogyapot, a biofán tenyésztett selyemgubóból készült selyem mellett olyan egyedi alapanyagokkal is dolgozik, mint a szójabab, a bambusz, a kender. Emellett újrahasznosított műanyag flakon is szerepel az ökodivat alapanyagainak sorában. Az ökodivat igazi kihívás elé állítja a dizájnereket, mivel a textilgyártók még nem érdekeltek abban, hogy kis mennyiségben is előállítsanak az irányzatnak megfelelő alapanyagokat. Így igazából a nevesebb divatmárkák kerülnek előnybe, akik nagy tételben tudják megvásárolni a bioalapanyagokat, így többféle színből gazdálkodhatnak, míg a kisebbeknek marad a korlátozott színválaszték, mely olajzöld, zsákvászon-barna és szürkés tört-fehér lehetőségeiben merül ki.

A divat világában ugyan már a 80-as évek óta vannak törekvések a környezetvédelmet szem előtt tartó termékek gyártásának előmozdítása irányában, ennek ellenére az ökodivat még gyermekcipőben jár. A változtatás lehetősége egyelőre még a tervezők és gyártók kezében van, hiszen ők tudják leginkább alakítani a vásárlók igényeit a kínálat által. Természetesen, ha a törekvéseik által beindulnak a fenntartható folyamatok a divatban is, akkor tudatos vásárlókra is szükség lesz. Ugyanis a tudatos vásárló döntése, hogy inkább vesz egy jó minőségű, hosszú ideig hordható, bár nem olcsó ruházati terméket, vagy marad a kisebb kiadást igénylő, de hamar kukába kerülő, és ezzel a környezetet terhelő termékeknél. Az ökodivattal foglalkozók szerint ez az irányzat akkor lesz igazán átütő, és akkor “születnek meg” a tudatos vásárlók, ha az emberek elkezdenek kötődni ruhadarabjaikhoz, és le tudnak mondani az olcsó, de rövid élettartamú öltözködési szokásaikról.

Szólj hozzá